W programowaniu zmienna to wyrażenie (nazwa), któremu przypisuje się jakąś wartość.
Zmienne można wykorzystać na przykład do wyświetlania poziomu gry, liczb prób wykonania jakiegoś zadania czy liczby punktów.
W naszym projekcie wykorzystamy trzy zmienne.
Wartość dwóch z nich gracz ( użytkownik ) będzie musiał pomnożyć – nazwiemy je „Liczba 1” i „Liczba 2”.
Trzecia zmienna „Liczba punktów” zostanie użyta do zliczania punktów prawidłowych odpowiedzi.
Aby dodać zmienną w programie „Scratch”, przejdź do kategorii „Dane”.
Następnie kliknij na przycisk „Utwórz zmienną”.
W wyświetlonym oknie wpisz nazwę zmiennej „Liczba 1”.
Po raz drugi naciśnij przycisk „Utwórz zmienną”.
Tym razem w wyświetlonym oknie wpisz nazwę zmiennej „Liczba 2”.
Po raz trzeci naciśnij przycisk „Utwórz zmienną”.
W pole nazwy wpisz „Liczba punktów”.
Na scenie pojawi się pola „Liczba 1”, „Liczba 2” „Liczba punktów”z wartością „0” a w kategorii „Dane” pojawią się cztery bloki.
Ułóż pola na scenie w wybranym przez siebie miejscu ( przykładowy wygląd naszego programu na tym etapie ).
Pola widoczne na scenie można wybierać przez zaznaczenie w kategorii „Dane” kwadracika przed nazwą wybranego pola.
Możemy zmienić nazwy wcześniej wykonanych zmiennych klikająć w kategorii „Dane” prawym przyciskiem i wybranie w menu „zmień nazwę zmiennej”.
W Wyświetlonym oknie dokonać zmian w nazwie.
Zbędne lub źle wykonane zmienne możemy też usunąć z naszego projektu klikająć w kategorii „Dane” prawym przyciskiem i wybranie w menu „usuń zmienną”.
Zapisz wykonana przez siebie pracę.
Aktualne zadanie zostało zakończone a wygląd „Sceny” jest następujący.