PHP-Fusion Powered Website




Nawigacja
Aktualnie online
· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 1
· Najnowszy użytkownik: engi
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Jak dbać o rower



Jak dbać o rower ?


Zanim pojedziesz gdzieś rowerem, musisz się upewnić, że można się nim bezpiecznie poruszać.

W tym celu sprawdź:

• Układ hamulcowy – czy hamulce są sprawne i dobrze działają,




• Układ jezdny z układem kierowniczym – czy nie poluzowały się śruby i wszystko działa należycie, czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe, to znaczy, czy są odpowiednio napompowane,




• Układ oświetleniowy – czy dynamo jest sprawne i czy działają żarówki,




• Układ napędowy – czy łańcuch jest dobrze naoliwiony i czy działają przerzutki (jeśli rower je ma).




Rower będzie ci dobrze służył, jeżeli będziesz o niego dbał, czyli:

• Czyścił go regularnie, usuwał gromadzący się brud i błoto,

• Osuszał go, jeśli zmókł,

• Sprawdzał właściwe działanie wszystkich układów, a więc dokonywał przeglądu technicznego,

• Unikał gwałtownego hamowania, rzucania rowerem o ziemię.



Zabiegi które wykonujesz, aby utrzymać rower w dobrym stanie, to konserwacja roweru.

Konserwuj każdy z układów nie tylko wtedy, gdy chcesz gdzieś pojechać rowerem.

Aby rower był jak najdłużej sprawny, musisz dbać o niego regularnie.



Konserwacja układu jezdnego i kierowniczego.




1. Oczyść rower z błota, kurzu i innego brudu. Rower umyj ściereczką zamoczoną
w wodzie z dodatkiem środków czystości.

2. Po dokładnym umyciu starannie wytrzyj mokre elementy.

3. Przed jazdą ustaw wysokość siodełka i kierownicy oraz sprawdź ustawienie kół.

4. Jeżeli rower ma przerzutki, sprawdź ich działanie.

Łatanie przebitej dętki

Aby znaleźć miejsce przebitej dętki, przyłóż ucho do wentyla. Jeżeli słyszysz uchodzące powietrze, oznacza to, ze zepsuty jest właśnie wentyl.

Jeżeli nie – to dziurawa jest dętka.

W takim wypadku należy zdjąć ostrożnie oponę z felgi, czyli metalowej ramy koła.

Nie wolno przy tym używać ostrych narzędzi, ponieważ można uszkodzić dętkę.

1. Dętkę lekko napompuj i poszukaj dziury, przez którą uchodzi powietrze.







2. Spuść powietrze, dokładnie przetrzyj dętkę wokół dziury drobnym papierem ściernym i nałóż klej.




3. Połóż klej na 5 minut, żeby lekko przeschnął, następnie nałóż wykonaną z gumy łatkę, przyciśnij i odczekaj do całkowitego wyschnięcia.




4. Upewnij się, czy dętka jest szczelna i czy nie ma innych dziur.




5. Sprawdź, czy na oponie nie znajdują się gwoździe lub inne odłamki, które mogły spowodować przebicie dętki.

6. Następnie delikatnie, bez użycia ostrych narzędzi, nałóż dętkę i oponę na felgę i napompuj koło.




Konserwacja układu napędowego i hamulcowego




1. Wyczyść łańcuch, czyli dokładnie do umyj, wysusz, a następnie nasmaruj specjalnym smarem do łańcuchów.

Nie stosuj do tego zwykłych olejów, gdyż mogłyby wyciec i zabrudzić cały rower.

2. Następnie wyczyść wodą koło łańcuchowe, a potem wysusz je i nasmaruj.

3. Sprawdź działanie hamulców i w razie problemów wyreguluj je.




Konserwacja układu oświetleniowego.

1. Sprawdź działanie lamp i dynama w czasie jazdy.

2. Ustaw odpowiednio światła.

3. Jeśli lampy są zabrudzone dokładnie je wyczyść.