a) układ jezdny z układem kierowniczym - umożliwia kierowanie rowerem a więc utrzymanie stałego kierunku jazdy lub jego zmianę zgodnie z zamiarem kierującego.
Układ kierowniczy składa się z widelca przedniego osadzonego w rurze sterowej ramy za pośrednictwem dwóch łożysk kulkowych, drążka kierowniczego i kierownicy. Kierownica jest także miejscem mocowania wszystkich elementów służących do bezpiecznej jazdy rowerem (dźwignie hamulców, manetki przerzutek, dzwonek).
b) układ napędowy
W rowerze ruch posuwisto-zwrotny nogi człowieka poprzez mechanizm korbowy zostaje zamieniony na ruch obrotowy.
Układ napędowy tworzą: mechanizm korbowy - przekładnia łańcuchowa.
Obecnie większość współczesnych rowerów - zarówno sportowych, jak i turystycznych - wyposażona jest w napęd wielobiegowy z wielotrybem (przerzutkami).
c) układ hamulcowy - pozwala zmniejszyć prędkość jazdy oraz zatrzymać rower.
W prostych rowerach turystycznych i "składakach" można jeszcze spotkać hamulec nożny typu "Torpedo" - wówczas hamowanie odbywa się poprzez przekładnię łańcuchową i wolnobieżną piastę tylną.
Najczęściej stosuje się hamulce szczękowe i dźwigniowe, które dociskane są do kół ręcznie, dźwignią umieszczoną na kierownicy.
d) układ oświetleniowy
Czyli... widzieć i być widzianym...
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest zastosowanie prądnicy rowerowej zasilającej lampę przednią i tylną za pośrednictwem przewodów, światło odblaskowe nie wymaga stosowania żadnej instalacji elektrycznej.