PHP-Fusion Powered Website




Nawigacja
Aktualnie online
· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 1
· Najnowszy użytkownik: engi
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Rodzaje układów znajdujących się w Rowerze


W rowerze występują następujące rodzaje układów:

a) układ jezdny z układem kierowniczym - umożliwia kierowanie rowerem a więc utrzymanie stałego kierunku jazdy lub jego zmianę zgodnie z zamiarem kierującego.



Układ kierowniczy składa się z widelca przedniego osadzonego w rurze sterowej ramy za pośrednictwem dwóch łożysk kulkowych, drążka kierowniczego i kierownicy. Kierownica jest także miejscem mocowania wszystkich elementów służących do bezpiecznej jazdy rowerem (dźwignie hamulców, manetki przerzutek, dzwonek).




b) układ napędowy

W rowerze ruch posuwisto-zwrotny nogi człowieka poprzez mechanizm korbowy zostaje zamieniony na ruch obrotowy.



Układ napędowy tworzą: mechanizm korbowy - przekładnia łańcuchowa.

Obecnie większość współczesnych rowerów - zarówno sportowych, jak i turystycznych - wyposażona jest w napęd wielobiegowy z wielotrybem (przerzutkami).





c) układ hamulcowy - pozwala zmniejszyć prędkość jazdy oraz zatrzymać rower.

W prostych rowerach turystycznych i "składakach" można jeszcze spotkać hamulec nożny typu "Torpedo" - wówczas hamowanie odbywa się poprzez przekładnię łańcuchową i wolnobieżną piastę tylną.

Najczęściej stosuje się hamulce szczękowe i dźwigniowe, które dociskane są do kół ręcznie, dźwignią umieszczoną na kierownicy.






d) układ oświetleniowy

Czyli... widzieć i być widzianym...

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest zastosowanie prądnicy rowerowej zasilającej lampę przednią i tylną za pośrednictwem przewodów, światło odblaskowe nie wymaga stosowania żadnej instalacji elektrycznej.